Pages

H2H Choc&Cakes menerima tempahan coklat, kek, kapkek, muffin dan pelbagai lagi untuk sebarang majlis.

Tempahan dibuka sekitar Sungai Petani, Kulim, Pinang Tunggal, Kepala Batas, Bedong.

Berminat, sila hubungi kami di...

Phone : 0195676761
Email : h2hcnc@gmail.com atau nmohdr@gmail.com

Jika anda memerlukan kanopi untuk majlis anda, sila lawati http://tuankhemah.blogspot.com

Mohd Hidayad bin Abdullah - 0164696936 / 0195490123
Haji Mohd Rejab bin Haji Ahmad - 0134312611

Email : tuankhemah@gmail.com

Search This Blog

Saturday, December 5, 2009

Apam gula hangus

La ni...ibu syok dok kukus apam lak. Ibu jumpak resepi apam ni waktu ibu ronda2 kat dapor Acik Yani (tokei MYR tu).

Berkenan sgt ibu tgk apam yg gebus-gebus. Tergoda habes la. x tunggu lama dah...mlm tu jugak ibu kerjakan...hahahaha...tp 1 adunan dpt byk gak...

Ibu akan buat lagi lepas ni...sbb mudah dan anak pun suka. Paling syok...x yah pakai myk atau butter tp gulanya mcm byk. Tapi x la pulak rasa manis gila...hm...hm...


Bahan-bahan ( loyang 11x11 inc. )
1 1/2 cwn (300g) gula pasir*
2 cwn (400ml) air
1 cwn (200g) gula pasir
4 biji telur - grade A
4 cwn (400g) tepung gandum
4 sk rata bicarbonate of soda
1 tin susu cair

Cara-cara :

  1. Goreng gula pasir* hingga hangus dan tuangkan air dan masak hingga mendidih dan gula larut dan sejukkan.
  2. Tepung dan b. soda di ayak.
  3. Telur dan gula di kisar dlm blender hingga gula hancur dan tuangkan kedlm sebuah mangkuk.
  4. Masukkan campuran tepung dan susu cair kedlm adunan telur dan gaul hingga rata.
  5. Tuang pula gula hangus dan gaul lagi hingga sebati. Tapis adunan utk mendapat adunan yg halus.
  6. Tuang adunan kedlm loyang yg telah digris dan dipanaskan dlm kukusan terlebih dahulu dan kukus selama 45 min.Pastikan penutup kukusan dibalut dgn kain supaya air wap tidak masuk ke dlm kuih.
  7. Biarkan apam sejuk di dlm loyang. Potong apam dan sajikan dgn kelapa parut putih yg dikukus bersama sedikit garam.
  8. Jika menginginkan kuih apam yg tebal, gunakan loyang 10x10 inc. tapi masa kukusannyahendaklah ditambah sedikit.

No comments:

Post a Comment

Google+ Followers

Followers