Pages

H2H Choc&Cakes menerima tempahan coklat, kek, kapkek, muffin dan pelbagai lagi untuk sebarang majlis.

Tempahan dibuka sekitar Sungai Petani, Kulim, Pinang Tunggal, Kepala Batas, Bedong.

Berminat, sila hubungi kami di...

Phone : 0195676761
Email : h2hcnc@gmail.com atau nmohdr@gmail.com

Jika anda memerlukan kanopi untuk majlis anda, sila lawati http://tuankhemah.blogspot.com

Mohd Hidayad bin Abdullah - 0164696936 / 0195490123
Haji Mohd Rejab bin Haji Ahmad - 0134312611

Email : tuankhemah@gmail.com

Search This Blog

Tuesday, September 15, 2009

Tart Kurma Gulung

Ini la kukis pertama yang aku buat. Akhirnya siap jugak kukis aku. Aku amik resepi kukis ni dr kotak corn flakes...hehehehe...

Asalnya biskut gulung kurma, tapi aku pakai acuan tart gulung...jadilah tart kurma gulung.

Resepinya lupa la pulak nk salin...nanti la update lain.

Tapi yang paling best...si awang kecik yg x berapa suka makan kurma, suka sgt2 makan kukis ni. Best sgt2...hehehehe




Bahan2nya :
200g tepung gandum*
50g tepung jagung*
100g cornflakes (blend halus)
200g butter
1 tbsp esen vanilla
1 biji telur
30 biji kurma tanpa biji (belah 2 - tapi aku belah 4....hehehehe)
1 biji kuning telur untuk sadur
Ayak bahan2 bertanda * - Kumpulan A.
Cara2nya :
  1. Campurkan bahan2 A dengan cornflakes dan gaul sebati, ketepikan.
  2. Putar mentega, gula, esen vanilla sampai kembang (krim), kemudian tambahkan telur dan pukul lagi sampai sebati.
  3. Kaup balikkan campuran tepung dan gaul sebati, akan jadi doh yang lembut. Canai doh, 1cm tebal dan potong 4 segi kepada saiz 3cm x 1.5cm. Letak kurma atas doh dan gulung.
  4. Susun doh di atas dulang pembakar yang telah disapu sikit mentega, jarak2kan sikit untuk biskut mengembang dan sadurkan atasnya dengan kuning telur.
  5. Bakar dalam oven bersuhu 180C (15-20 min) atau hingga kuning keemasan. Keluarkan dari oven dan biar selama 20 minit.
Macam aku cakap kat atas, aku just pakai acuan tart gulung...so skip la cara no 3 tu....hehehehe

No comments:

Post a Comment

Google+ Followers

Followers